Otto Dix - vertegenwoordiger van de nieuwe zakelijkheid
De museale combinatie Kunstsammlungen Chemnitz - Museum Gunzenhauser presenteert tot en met 9 september 2018 een omvangrijke thematische kunstexpositie met werken van één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de “nieuwe zakelijkheid in de kunst”, kunstenaar Otto Dix (1891-1969) onder de titel “300 x DIX. Werke von 1912 bis 1969”. De expositiemakers tonen op vier etages van het inmiddels 10 jaar bestaande Museum Gunzenhauser meer dan 300 werken van Otto Dix uit de collectie Gunzenhauser, een rijke en wereldwijd de grootste museale verzameling met alle soorten kunstwerken uit alle scheppingsperioden van Dix.
300 x DIX. Werken van 1912 tot 1969
Het bestand bevat naast vele olieverfschilderijen, aquarellen, gouaches, tekeningen en grafische werken, die maar zelden worden getoond. Met het nu zichtbare oeuvre van Dix is zijn kunstzinnige ontwikkeling van dichtbij te ervaren en te beleven. Wat een geweldige krachtige kunst met een ongelooflijke magische realiteit. Verzamelaar en Münchener galeriehouder Alfred Gunzenhauser ontmoette Otto Dix in 1963 in Berlijn. Zijn kennismaking was direct de start om alles van de kunstenaar te verzamelen en wist al snel meer dan 300 stukken te verwerven.
In de expositie worden 40 schilderijen, 50 gouaches en aquarellen, 100 tekeningen en 110 grafische werken getoond. De presentatie van de werken vindt plaats in tien onderwerpen, te weten: grote stad, circus, bordeel, portret en zelfportret, oorlog, dood, religie, landschap en mythologie. De presentatie van de werken begint met het vroege expressionistische werk van Otto Dix, zijn reactie op het Dadaïsme en opkomende nieuwe zakelijkheid in de periode van de 20-er jaren tot aan de 30-er jaren van de 20e eeuw, alsmede de eerste tekeningen. Zichtbaar in de werken is zijn belangstelling voor het werk van oude meesters.
Van 1927 tot in 1933 was Dix verbonden aan de Kunstacademie Dresden en ging met zijn leerlingen regelmatig op bezoek naar een nabij gelegen galerie met vooral kunst van oude meesters. Na zijn gedwongen ontslag door de omstandigheden in 1933 vertrok hij naar een woning aan de Bodensee. Hier schilderde hij tot in 1945 voornamelijk landschappen, waarvan er vele deel uitmaken van de kunstcollectie Gunzenhauser. Tijdens zijn verblijf aan de Bodensee begon een vriendschap tussen Dix en zakenman Fritz Niescher en kinderarts Otto Köhler beiden uit Chemnitz. Juist in deze moeilijke jaren van zijn gedwongen emigratie ondersteunden beiden de kunstenaar met opdracht en aankopen.
De speciale catalogus bij de expositie bevat afbeeldingen van 25 geselecteerde hoofdwerken van Otto Dix, die uitgebreid zijn besproken. Zij geven een helder beeld uit het oeuvre van de kunstenaar. De catalogus bevat een ruim geïllustreerd hoofdartikel over de fantastisch rijke collectie Gunzenhauser met werken van Otto Dix. Een uitgebreide biografie, een personenregister en een literatuuroverzicht sluiten deze zeer geslaagde kunstpublicatie af. Een boek voor de kunstliefhebbers en een waardevol document voor kunststudies.
ISBN 978-3-95498-402-2, “300 x DIX. Werken van 1912 tot 1969”, Ingrid Mössinger en Stephan Dahma, Sandstein Verlag, 2018, 104 pagina’s.
Kunstsammlungen Chemnitz, Museum Gunzenhauser, Falkeplatz, D-09112 Chemnitz, www.kunstsammlungen-chemnitz.de.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Amazon.de
Gerelateerde webshop producten
Honoré Daumier - Paris: Der Schein vom Sein
nu voor € 20,00Fernand Léger
nu voor € 30,00Bakeliet 1907-2007 catalogus
nu voor € 12,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé