Photokina bestaat 70 jaar als de foto- en multimediabeurs

25 februari 2020

Onder de slogan “photokina 2020: het beeld leeft” vindt in het beurscomplex van de Messe Keulen de consumenten- en vakbeurs photokina plaats vanaf 27 mei tot en met 30 mei 2020. Na 70 jaar photokina is het tijd voor een flinke vernieuwing in het tijdstip van de consumenten- en vakbeurs, in het beursprogramma en in de aantrekkelijkheid van de opstellingen op de beursvloeren. Een snel veranderende marktomgeving en sociale en economische transformatieprocessen vormen grote uitdagingen voor fabrikanten, professionals en de beursorganisatoren.

Photokina bestaat 70 jaar als de foto- en multimediabeurs

photokina 2020: het beeld leeft

De vreugde van het beeld is echter nog steeds groot of zelfs groter. Er is een toenemende belangstelling voor foto-exposities en fotoboeken en -catalogi. Ook de “zelfmaak” fotoboeken en fotodocumenten zijn zeer geliefd bij het publiek. Door ontwikkelingen in de markt en de wens om veel jonge personen naar de photokina te lokken is gekozen voor mei als nieuwe beursperiode. En natuurlijk tracht de photokina haar positie op de foto- en videomarkt te versterken.

Beeldvorming in zijn verschillende facetten is een integraal onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Dankzij de explosie in het gebruik van foto-, film- en videobeelden op het internet en in sociale netwerken en media is de belangstelling en gewenste “beeldverslaving” niet meer te stuiten. We gebruiken apparaten zoals routeplanners, smartphones, wearables, tv's, aanraakschermen om bestellingen, kaartjes en hamburgers te kopen.

Photokina bestaat 70 jaar als de foto- en multimediabeurs - 2
Luchtopname van de Messe Keulen. Foto: Messe Keulen/photokina.

Toepassingsgebieden voor beeldvorming zijn te vinden in de sectoren gezondheidszorg, beveiliging en bewaking, in de autoindustrie, ruimtevaart en architectuur. De 1,4 biljoen foto's die jaarlijks worden geschoten, blijven het succes van fotofinishers inspireren. Aanbieders van fotoboeken, muurschilderingen etc. scoren ook met het gebruik van AI, nieuwe ontwerpen en de optie om creatief mooie herinneringen voor de toekomst te bewaren. Het is wel te constateren dat het grootste deel van alle “digitale” beeldopnamen niet worden afgedrukt op normaal of fotopapier.

Een grappige ontwikkeling is het toenemende gebruik van “direct klaar” foto’s vanuit kleine en nog redelijk voordelige kant-en-klaar-camera’s. Tijdens de periode van de photokina vinden er diverse evenementen plaats zoals het Imaging Lab, de Imaging Innovation Conference en de organisatie van de Duitse Cameraprijs. Ook vinden er diverse fotofestivals plaats op grote beurscomplex en in gehele stadsgebied Keulen. Voor het voorbereiden van een bezoek aan de photokina in Keulen is het handig om vooraf de informatie op de website te raadplegen: www.photokina.de.


Gerelateerde artikelen