Pop Art brengt ontspanning door kleuren en vrolijkheid (2)
Wat Warhol, Lichtenstein en Co. gemeen hebben, is het aanstootgevende en creatieve toepassingen van prentkunst, waardoor ze hun picturale uitvindingen, ontwikkeld in de schilderkunst en beeldhouwkunst, konden overbrengen aan een groter publiek buiten de elitekunstmarkt. Dit gebeurde voornamelijk door gebruik van zeefdruk in kleur, oorspronkelijk afkomstig uit de reclamewereld, waardoor het ook mogelijk werd om fotografische originelen te reproduceren of om plastic en zilveren folies te bedrukken.
Pop on Paper. Von Warhol bis Lichtenstein
De veelal felgekleurde, soms extreem grootformaat werken die tijdens de jaren van de “Great Graphic Boom” in de steden New York en Los Angeles in ambitieuze drukkerijtjes tot stand kwamen, laten zien dat pop art als “Pop on Paper” een doorslaggevende impact heeft bereikt.
Kunstenaars als Roy Lichtenstein en Robert Indiana zijn ook aan de slag gegaan als posterontwerpers en maakten daarmee reclame voor hun eigen tentoonstellingen door op een bijna onbeperkte schaal zeefdrukken en offsetdrukken te produceren voor bijvoorbeeld exposities in de legendarische galerie van Leo Castelli in New York.
Zoals blijkt uit verschillende bruiklenen van de kunstbibliotheek van de Staatsmusea in Berlin, verliep de overgang tussen de prints in beperkte oplage als commercieel object voor de kunstmarkt en het hoogwaardige reclamemateriaal in grote oplagen soms vloeiend.
Jammer genoeg is de expositie in deze vorm niet meer te bezoeken, maar voor kunstliefhebbers en studerenden in kunstopleidingen is de bijbehorende goed gevulde en perfect ontworpen catalogus beschikbaar. In een veelheid aan artikelen benadert “Pop on Paper” het werk en de activiteiten van individuele kunstenaars en onderwerpen uit de geschiedenis en de ontwikkelingen in de pop art. (Wordt vervolgd).
ISBN 978-3-7356-0683-9, “Pop on Paper. Von Warhol bis Lichtenstein”, Andreas Schalhorn, Kerber Verlag, 2020, 179 pagina’s.
Kulturforum, Matthäikirchplatz 8, 10785 Berlin, www.smb.museum.de.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Bol.com
Gerelateerde webshop producten
Fernand Léger
nu voor € 30,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,00Honoré Daumier - Paris: Der Schein vom Sein
nu voor € 20,00Bakeliet 1907-2007 catalogus
nu voor € 12,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé