Praktische toepassingen voor de virtuele realiteit
Het kleine informatieve boek “Virtuelle Realität” informeert de lezer op compacte wijze over de moderne ontwikkelingen en gebruikstoepassingen van deze nieuwe en veelzijdige fascinerende beeldtechniek, de virtuele realiteit.
Virtuelle Realität
Bij de woorden en begrip virtuele realiteit denken veel lezers direct aan het “holodeck” uit de Amerikaanse tv-serie “Star Trek”. Dat is op zich niet zo vreemd, omdat het in de serie toegepaste systeem een geslaagde VR toepassing is. Het oorspronkelijke ontwerp en de acties op het “holodeck” komt uit het jaar 1965.
De laatste 25 jaar heeft de virtuele realiteit als techniek stormachtige ontwikkelingen doorgemaakt, ontstonden er vele “hypes” en kwamen er veel “buzzwords” bij, die overigens maar weinig met realiseerbare toepassingen te maken hebben. VR wordt heden op veel plaatsen in de industrie, in de wetenschap en het onderzoek, de auto-industrie en andere productieprocessen en in de entertainmentbranche met succes toegepast. Ook in de gezondheidsbranche en andere branches waar met simulaties gewerkt wordt, speelt VR de leidende rol. De auteur geeft de lezers vooral een beeld van de bijbehorende software en de vele met succes werkende VR-systemen. In het eerste hoofdstuk schetst hij vooral de beginstappen in de ontwikkelingen van het ruimtelijk zien en beleven. Bekend is bijvoorbeeld de CAVE, die in de jaren 90 van de vorige eeuw ontstond in Chicago. Het zien van diepte is leerzaam uitgelegd en vormt de basis voor VR toepassingen. Er zijn in de loop van de jaren meerdere VR systemen ontwikkeld. De software is een hoofdonderdeel van een VR systeem en wordt daarom voortdurend aangepast. Er zijn al gebruikersgroepen werkzaam, zoals de groep VR Juggler, een platform voor het creëren, bespreken en uitwisselen van VR toepassingen. VR Juggler is een softwarepakket dat beschikbaar is voor de ontwikkelaar, bediener en gebruiker van VR-systemen. De auteur behandelt dit onderdeel zeer gedetailleerd en geeft veel praktische tips. Het geheel is een praktisch handboekje voor eigenaren van systemen en ruimten voor virtuele realiteit.
ISBN 978-3-540-85117-2, “Virtuelle Realität”, Manfred Brill, Springer-Verlag, 2009, 184 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Online verkrijgbaar
Het in dit artikel besproken product is online verkrijgbaar bij Amazon.de
Gerelateerde webshop producten
Berlin 3D
nu voor € 20,00Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,0065
van € 34,95 voor € 20,00Front 14/18
nu voor € 24,80Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé