Privé verzamelaars dragen bij aan verspreiding kunst

14 mei 2014

Met de omvangrijke verzameling concrete kunst toont het Kunstmuseum Stuttgart op grootse wijze de ontwikkelingen en de stand van zaken van de nog altijd actuele stroming in de beeldende kunst aan de hand van werk in een verworven collectie van verzamelaars Heinz en Anette Teufel.

Privé verzamelaars dragen bij aan verspreiding kunst

Konkret. Die Sammlung Heinz und Anette Teufel im Kunstmuseum

Met ruim 200 kunstwerken, schilderijen, sculpturen en talrijke werken op papier, voegde het museum een nieuw thema toe aan de reeds bestaande collecties. Concrete kunst staat in de belangstelling bij museumbezoekers, verzamelaars en bij een toenemend aantal kunstenaars. In Duitsland zijn er relatief weinig musea die kunnen beschikken over zo’n grote eigen kunstcollectie met concrete kunst uit vele werelddelen. Tot en met 10 januari 2010 kregen bezoekers een beeld krijgen van deze kunstcollectie met het werk van ruim 50 gerenommeerde kunstenaars uit onder andere Oost-Europese landen. Zwitserse kunstenaars als Rita Ernst, Walter Linck, Camilie Graeser, Hans Jörg Glattfelder, Max Bill en Richard Paul Lohse. Het boek bij de expositie “Konkret” bevat meerdere tweetalige essays over de verzamelaars en het ontstaan van deze grote collectie. Ook de bouw van de collectie krijgt aandacht in een uitgebreide beschrijving. Daarna ziet de lezer in kunstenaarsportretten het werk van de betreffende kunstenaar, waar onder dat van Josef Albers, Horst Barting, Bob Bonies, Ad Dekkers, Günter Fruhtrunk, Camille Graeser, Bridget Riley, François Morellet en Anton Stankowski. Een boek voor verzamelaars en kunstenaars.

ISBN 978-3-7757-2419-7, “Konkret. Die Sammlung Heinz und Anette Teufel im Kunstmuseum Stuttgart”, Simone Schimpf, Hatje Cantz Verlag, 2009, 307 pagina’s.


Gerelateerde artikelen