Projectideeën voor gebruik in kleuter- & basisonderwijs

24 januari 2016

Al vroeg beginnen met het onderwerp en thema Zien en Waarnemen tijdens de uren dat kinderen vertoeven in de dagopvang, in de kleuterschool of het basisonderwijs geeft meteen al zichtbare en merkbare resultaten in het bewust kijken, beelden te verwerken en te begrijpen. Om begeleiders en begeleidsters van de dagopvang en in andere instellingen die werken met jonge kinderen op weg te helpen met leuke en bruikbare ideeën om het waarnemen al spelend te leren en te ervaren verscheen het projectenen instructieboek Sehen.

Projectideeën voor gebruik in kleuter- & basisonderwijs

Sehen

De meeste kinderen zijn uiterst leergierig en veelal nieuwsgierig naar de achtergronden van onze visuele waarneming. Het echte zien met ogen en het verwerken van beelden in onze hersenen moet wel uitgelegd
worden. Zich concentreren en observeren van situaties is veelal vreemd voor jonge kinderen. Voor deze specifieke taken zijn in de publicatie meerdere projecten uitgewerkt. Juist in de eerste kennismakingsjaren en ontdekkingsjaren wordt het brein sterk ontwikkeld en ervaringen verwerkt en vastgelegd.

Projectideeën voor gebruik in kleuter- & basisonderwijs - 2 Projectideeën voor gebruik in kleuter- & basisonderwijs - 3

In het eerste hoofdstuk bespreekt de auteur de eerste belangrijke jaren van ontwikkeling. Aan de hand van spelletjes, proefjes en experimenten op het gebied van zien en waarnemen leren kinderen individueel en in groepsverband met andere ogen te kijken naar objecten, voorwerpen, flora en fauna, kleur en naar situaties. Het geheel is een geweldige bron van informatie voor onderwijsgevenden en is ruim voorzien van direct bruikbare kleurrijke illustraties en voorbeelden.

ISBN 978-3-451-32766-7, “Sehen”, Beate Dapper, Verlag Herder, 2015, 48 pagina’s.


Gerelateerde artikelen