Raadselachtige en verborgen fenomenen in kunstwerken (2)

23 november 2020

Een kunstzinnige voorstelling heeft altijd een bepaalde uitstraling die bijdraagt aan deze vreemde aura van kunst. Bepaalde werken raken ons en laten geen passieve blik toe, omdat we worden geboeid en er een visuele aantrekkingskracht ontstaat die een actie veroorzaakt in ons brein. We zouden het geheim wel willen ontrafelen, zoals op het schilderij van de Mona Lisa en het beeld van de sfinx van Gizeh.

Raadselachtige en verborgen fenomenen in kunstwerken (2)

Die gröβten Rätsel der Kunst

Ook het mysterie van de grote stenen beelden op Paaseiland, de merkwaardige grottekeningen van Lascaux, de anonieme kunstenaar Banksy en het door Marcel Duchamp geheim gehouden werk, zijn voorbeelden uit dit waardevolle kunstboek vol met geheimen uit de kunstwereld.

Kunst spreekt de mens op verschillende manieren aan. Kunsthistorici, kunstcritici, kunstliefhebbers of de gewone toeschouwers kunnen hun opgedane kennis en ervaring raadplegen of kunnen de indrukken of gevoelens volgen, als zij zich tegenover werken bevinden. Er is geen éénduidige richtlijn bekend hoe je kunst zou kunnen begrijpen of om er enthousiast voor te worden.

Raadselachtige en verborgen fenomenen in kunstwerken (2) - 2
Detail uit een schilderstuk van Hieronymus Bosch, dat deel uitmaakt van het drieluik “De tuin der lusten” uit 1500-1505, olie op hout, 220 x 389 cm, Museo Nacional del Prado, Madrid. Is zijn zelfportret hierop zichtbaar?

Wel is bekend dat veel personen openstaan voor een kunstzinnige begeleiding om werken te bekijken, te observeren of te ontleden. Veel werken krijgen dan meer betekenis en kunnen rekenen op meer waardering. Voorstellingen hebben de kracht om iets zonder woorden te zeggen of een duidelijke boodschap over te brengen. Kunst genieten, bekritiseren of afkeuren is veelal een uiterst persoonlijke aangelegenheid.

ISBN 978-3-8094-4307-0, “Die gröβten Rätsel der Kunst”, Éléa Baucheron en Diane Routex, Bassermann Verlag, 2020, 176 pagina’s.