Ritme, vorm en geometrie in het werk van Mondriaan

16 juni 2011

Pieter Cornelis (Piet) Mondriaan was een Nederlandse kunstschilder en -theoreticus, die door omstandigheden een groot deel van zijn leven woonde en werkte in het buitenland. Hij werd geboren op 7 maart 1872 in Amersfoort en overleed in New York op 1 februari 1944. Piet Mondriaan wordt algemeen gezien als een pionier van de abstracte en non-figuratieve kunst.

Ritme, vorm en geometrie in het werk van Mondriaan

Piet Mondrian - New York City - Process

Vooral zijn latere geometrisch-abstracte werk, met de kenmerkende horizontale en verticale zwarte lijnen en het gebruik van primaire kleuren, is wereldberoemd en dient als inspiratiebron voor vele architecten en ontwerpers van toegepaste kunst.

Hij was één van de belangrijkste medewerkers van het tijdschrift De Stijl en ontwikkelde een eigen kunsttheorie, die hij Nieuwe Beelding of Neo-Plasticisme noemde. Mondriaan was de zoon van een streng christelijke hoofdonderwijzer. Zijn vader was naast hoofdonderwijzer ook tekenleraar en leerde hem al vroeg tekenen. In 1880 verhuisde het gezin Mondriaan naar Winterswijk, waar zijn vader hoofd werd van een christelijke school.

Ritme, vorm en geometrie in het werk van Mondriaan - 2 Ritme, vorm en geometrie in het werk van Mondriaan - 3 Ritme, vorm en geometrie in het werk van Mondriaan - 4

Na voltooiing van de lagere school werkte Mondriaan aan het halen van diverse akten voor het geven van tekenles en schilderde hij. In 1890 werd voor het eerst het werk van Mondriaan tentoongesteld in Den Haag. In 1892 schreef hij zich in aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten voor een dagopleiding in de schilderkunst. In de laatste jaren van zijn leven leefde en werkte hij in New York. Het werk “New York City 3” stamt uit 1941 en is helaas onvoltooid gebleven. Kunstdeskundige en auteur Elmar Schrepfer is het gelukt om het ontstaan van het schilderij stap voor stap zichtbaar te maken. Het resultaat is een fascinerende meditatieve-analytische benadering geworden. Het didactische en kunstzinnige meesterwerk is geschikt voor elke kunststudent en -docent en voor alle kleurdeskundigen en kunstliefhebbers. In het drietalige kunstdocument bespreekt de auteur elke lijn, elke kruising en elk vlakje tot in detail. Het Münchner Lenbachhaus toonde in 2011 in de tentoonstelling “Mondriaan en De Stijl” een groot deel van Piet Mondriaans werk.

ISBN 978-3-8251-7771-3, “Piet Mondrian - New York City -Process”, Elmar Schrepfer, Verlag Urachhaus, 2011, 171 pagina’s.


Gerelateerde artikelen