Selectiviteit en aandacht door visuele waarneming

14 februari 2014

Het leerboek “Waarneming en Aandacht” behandelt twee principiële gebieden in de algemene psychologie: de menselijke visuele waarneming en de selectiviteit versus aandacht.

Selectiviteit en aandacht door visuele waarneming

Wahrnehmung und Aufmerksamkeit

De auteurs verklaren visuele waarneming als een onderdeel van de wetenschappelijke psychologie en onderscheiden daarbij objectieve representaties en subjectieve sensaties van waarneming. Zij bespreken belangrijke theorieën en geven een beeld van controversen en vragen waarmee onderzoekers te maken krijgen. Ook krijgen lezers een indruk van de ontwikkelingen in de specifieke vakgebieden. In heldere bewoordingen wordt ingegaan op belangrijke basisbegrippen, resultaten van wetenschappelijk onderzoek en feiten verkregen uit praktische beoordelingen en experimenten. Onderwerpen als optische waarnemingen van objecten, gezichten en gebeurtenissen leveren veel ervaringen op die weer worden toegepast in vervolgonderzoeken. Het fenomeen van het optische bedrog krijgt bij diverse onderwerpen een specifieke aandacht, zoals de ambivalente kiepfiguren van de kubus van Necker. Het terugblikken naar het baanbrekende werk van beroemde wetenschappers geeft een uitstekend inzicht in de ontwikkelingen en praktische ervaringen van hedendaags onderzoek. Door de gedetailleerdheid van de presentaties en behandelingen is deze uitgave uitstekend geschikt voor studenten en docenten in de vak- en studiegebieden van visuele en optische waarnemingen.

ISBN 978-3-531-16704-6, “Wahrnehmung und Aufmerksamkeit”, Ulrich Ansorge en Helmut Leder, VS Verlag, 2011, 152 pagina’s.


Gerelateerde artikelen