Speciale visuele effecten in de moderne beeldculturen

2 september 2014

Het beeldthema “Optische illusies” in ons dagelijks leefpatroon speelt steeds meer een herkenbare rol in uitingen van kunst en reclame. Het gemak waarmee digitaal een beeld bewerkt kan worden maakt het ontwerpers wel erg gemakkelijk om daar gebruik van te maken om met een nieuw ontwerp te komen. Zo kunnen er speciale effecten gecreëerd worden in bewegende en stilstaande beelden.

Speciale visuele effecten in de moderne beeldculturen

Deception of the Eye - Special Effects in Contemporary Art

In de 17e eeuw is de kunst van trompe l’œil als middel om het publiek visueel te bedriegen al bekend bij verschillende kunstenaars. Moderne beeldende en mediakunstenaars spelen in hun creaties met de aantrekkingskracht van het visuele bedrog van de waarnemer. In de tentoonstelling “Special Effects in Contemporary Art” in de Kunsthalle in Wilhelmshaven (D) lieten de makers van deze succesvolle kunstshow het werk zien van 12 moderne kunstenaars in de vorm van schilderijen, sculpturen, fotografie en film- en videobeelden. Door deze selectie kreeg het publiek een prikkelend beeld van de mogelijkheden en de effecten van gemanipuleerde beelden en kunstuitingen. In de bijbehorende ruim geïllustreerde catalogus geven een aantal specialisten in de moderne kunst een beschrijving over het ontstaan van de eerste speciale effecten in de beeldende kunst. Later werden die effecten ook gebruikt in de fotografie en in de film. In 1956 liet regisseur Cecil B. DeMeville de diepe zee zelfs splijten voor een flinke wandeltocht. Het werk van de twaalf kunstenaars is beschreven en in beeld gebracht. Tijdens conferenties is het onderwerp van de speciale effecten deel van de voordrachten over kunstzinnige, technische en wetenschappelijke aspecten in de filmtechnologie. Alle teksten in dit informatieve kunstboekje zijn tweetalig weergegeven en dragen bij aan de kennis over het gebruik van speciale effecten.

ISBN 978-3-86678-379-9, “Deception of the Eye - Special Effects in Contemporary Art”, Viola Weigel, Kerber Verlag, 2010, 104 pagina’s.


Gerelateerde artikelen