Stadarchitect Kengo Kuma kiest hout, papier en metaal (2)

8 juni 2024

In de Japanse taal bestaat de zogenoemde onomatopee-poëzie met uitdrukkingen als “zure zure” en “tsun tsun”, hetgeen voor ons vertaald wordt als “verschuiving/flexibiliteit” en “druk/explosie”. Die termen maken deze expositie extra aantrekkelijk om wat van de Japanse cultuur te leren. Zijn benadering van projecten is vaak tactiel, zintuiglijk en zelfs sensueel. Zijn gevoeligheid omvat ook flow en ritme, als typische elementen van muziek.

Stadarchitect Kengo Kuma kiest hout, papier en metaal (2)

Kengo Kuma in de Bundeskunsthalle Bonn

Kuma's gebouwen hebben vaak een onverwachte lichtheid of een soort beweging die hij toeschrijft aan zijn eigen muzikale concept. Omdat hij beton zoveel mogelijk vermijdt, lijken zijn gebouwen licht op de grond te rusten. Kengo Kuma omschrijft zichzelf als een “materialist”, in een fysieke zin van het woord en heeft wereldwijd gebouwd. Bij de expositie verscheen een catalogus.

Stadarchitect Kengo Kuma kiest hout, papier en metaal (2) - 2 Stadarchitect Kengo Kuma kiest hout, papier en metaal (2) - 3 Stadarchitect Kengo Kuma kiest hout, papier en metaal (2) - 4
Voorafgaand aan het realiseren van een opdracht maakt de architect een of meerdere modellen.

ISBN 979-12-5561-069-4, “Kengo Kuma”, Marco Imperadori, Dario Cimorelli Editore, 2024, 144 pagina’s, € 30.

Bundeskunsthalle, Helmut-Kohl-Allee 4, D-53113 Bonn, www.bundeskunsthalle.de.


Gerelateerde artikelen