Stereoscopische plaatjes voor reclamedoeleinden

26 december 2014

Het gebruik van stereoscopische 3D plaatjes bij reclameuitingen bestaat al langer dan 100 jaar. Meerdere publieksacties verliepen succesvol dankzij 3D stereokijkers. De Nederlandse Vereniging voor Stereofotografie bespreekt telkens in haar mooie verenigingsblad 3D-Bulletin stereofoto’s, stereofotocamera’s, stereo-3D-kijkers en stereoscopische 3D-projecties. Ook zijn er regelmatig berichten over exposities, toepassingen en 3D uitingen.

Stereoscopische plaatjes voor reclamedoeleinden

Trödler Original 12-2011

Inmiddels is er een geweldige verzamelmarkt ontstaan op het gebied van tijdschriften, postzegels en stereoscopische apparaten en 3D kijkers en vele andere producten met 3D beelden. Het Duitse tijdschrift voor verzamelaars “Trödler Original” brengt een rapportage van 9 pagina’s over reclame stereokijkers en verschijningsvormen ervan vanaf 1901 en de eerste jaren daarna in het gebruik. In het eerste artikel over de stereokijkers geeft de auteur een beeld van de aanvraag voor een patent voor het ontwerp.

In 1901 werd de reclamekijker aangemeld bij het patentbureau en in 1904 werd het patent onder nummer 157580 verleend voor het inklapbare kartonnen 3D kijkertje. Al snel werden de 3D kijkertjes uit blik gemaakt. De geschiedenis van de stereoscoop zelf startte al in 1833 met een 3D-apparaat gemaakt door de Engelse natuurkundige en uitvinder Charles Wheatstone. Het blad beschrijft de 3D ontwikkelingen daarna. Op de markt kwamen veel stereofoto’s in klein formaat over oorlog, aardbevingen, steden en bezienswaardigheden. Meerdere firma’s en handelsbedrijven kwamen met varianten van de eerste stereokijkertjes in een diversiteit van verpakkingen.


Gerelateerde artikelen