Sterke invloed islamitische kunst op werk van Escher

2 oktober 2013

De unieke geometrische patronen van de wereldberoemde Nederlandse graficus en kunstenaar M.C. Escher (1898-1972) vinden hun oorsprong in de vlakvullende tegelpatronen uit de islamitische kunst en cultuur.

Sterke invloed islamitische kunst op werk van Escher

Escher & Schatten uit de islam

M.C. Escher was gefascineerd en nieuwsgierig voor deze bewaard gebleven schatten uit de islamitische architectuur. Zijn bijzondere belangstelling ontstond al tijdens zijn eerste bezoek in 1922 aan het Alhambra in Granada in Zuid-Spanje. Hij tekende vlakvullingen na om ze later om te zetten in eigen ontwerpen. Bij een tweede bezoek aan het Alhambra en tevens het bezoek aan de Mezquita-moskee in de stad Córdoba werd dagenlang nagetekend. Met aanvullende hulp van zijn broer Berend en zijn studie van wiskundige achtergronden, wist M.C. Escher een eigen stijl van vlakverdelingen met succes te ontwikkelen.
In een prachtige en boeiend geïllustreerde publicatie bij twee gelijktijdig lopende exposities (nog tot en met 3 november 2013 in het Tropenmuseum in Amsterdam en in Escher in Het Paleis in Den Haag) zijn afbeeldingen van originele vlakverdelingen, voorwerpen en objecten opgenomen. Deze voorbeelden zijn afgewisseld met de magische en inspirerende kunstwerken van Escher. Hoe Escher het geheel vorm heeft gegeven is weergegeven in interessante tekstbijdragen en vooral in veel details. Het geheel aan exposities en de publicatie vormt een culturele ontmoeting tussen de islamitische en Europese kunst en Escher.

ISBN 978-90-6868-630-2, “Escher & Schatten uit de islam”, Eric Broug, Mickey Piller, Mirjam Shatanawi en Titia Zoeter, Uitgeverij Thoth, 2013, 112 pagina’s.


Gerelateerde artikelen