Unieke grafische ontwerpen

9 april 2013

De nieuwe grafische reeks “Isola” van uitgever Trademark Publishing is bedacht als een hommage aan de hoge kunst van het ontwerpen van boekomslagen. De auteur en ontwerper van de prachtige voorbeelden kon daarbij putten uit een traditie van 100 jaar boekomslagen van werken uit de wereldliteratuur.

Unieke grafische ontwerpen

Marmermotieven heet de eerste uitgave in de nieuwe serie Isola. Over 64 pagina’s ontvouwt zich een wereld van kleurrijke marmermotieven met schitterende spontane vormen en vloeiende motieven ontworpen door de grafische ontwerpster Antonia Henschel. De uitgave Marmoreal is een kleur- en vormexperiment. De voorbeelden beginnen met heldere, zachte vloeiende kleurcomposities, die met elke volgende bladzijde in intensiteit toenemen en zelfs bij de overgangen van twee pagina’s op een krachtige wijze voor het oog interfereren. Voor kleurontwerpers en kunstenaars een uniek concept.

Het tweede boekje van de nieuwe reeks is eveneens van een bijzonder ontwerp en in een bijzondere optische uitvoering. Onder de titel Illusive heeft de ontwerpster één model van een optische illusie ontworpen. Dit op-art beeldpatroon is telkens op twee naast elkaar liggende pagina’s gedrukt in dezelfde kleur. Op de pagina’s daarna is er telkens voor een andere kleur gekozen. Bij het kijken naar het patroon, dat zich tevens op de omslag bevindt, krijgt het oog nauwelijks rust en beweegt van het ene onrustige punt naar het andere punt.

Unieke grafische ontwerpen - 2

Door de wisselingen van kleuren krijgt de kijker steeds weer nieuwe indrukken van het gekozen patroon en leert dat kleur ook invloed heeft op het bewegende beeld. Er is tevens een waarschuwing dat de beelden ons ook kunnen laten zweven in een we-reld zonder controle over onze hersenen.

ISBN 978-3-9814885-5-5, “Marmoreal”, Antonia Henschel, Trade-mark Publishing, 2012, 64 pagina’s
ISBN 978-3-9814885-6-2, “Illusive”, Antonia Henschel, Trademark Publishing, 2012, 64 pagina’s


Gerelateerde artikelen