Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (12b)
Aantrekkelijk binnen de opzet van een postzegelverzameling “Zien en Waarnemen” is het kennismaken met optredende afwijkingen in het proces bij zien, waarnemen, verwerken en ervaren van de verzamelde lichtprikkels door optredende fenomenen van optisch bedrog en visuele en optische illusies.
Het oog als motief op postzegels
Daarmee wordt de kijker en verzamelaar geconfronteerd met het visuele verschijnsel van echt of onecht, schijn of werkelijkheid, stilstaande of bewegende beelden en met uitspraken als: “Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet”, “Je weet niet wat je ziet”, “Ogen bedrogen”, “Geloof je eigen ogen niet” en nog veel meer fascinerende uitspraken en constateringen die aangeven dat er telkens een moment aanwezig is dat je visueel op het verkeerde been wordt gezet, of dat je zelf twijfelt aan de juistheid van je waarneming.
Door de keuze voor een opzet van een thematische postzegelverzameling rondom theorie en praktijk van het oog en het gezichtsvermogen kan veel kennis verzameld worden over het gecompliceerde proces en systeem van onze visuele waarneming. Tevens maken verzamelaars dan kennis met bijkomende gebieden als neurologie, psychologie, moderne oogheelkundige onderzoekstechnieken en -methoden, geometrische optica, natuurkundige en scheikundige aspecten en meerdere wetenschappelijke feiten en gebeurtenissen.
Boeiend is het verkrijgen van kennis en informatie over personen, die aan de basis hebben gestaan van historische, moderne en innovatieve ontwikkelingen in alle genoemde vakgebieden en interessegebieden rondom het oog en de functie ervan. Bij het thematisch verzamelen van postzegels bepaalt de verzamelaar zelf het tempo waarmee de collectie zal groeien en welk aankoopbedrag periodiek beschikbaar is.
Vanuit ervaring is te constateren dat de omvang van de collectie uitgroeid tot een breed spectrum van postzegels met afbeeldingen of informatie over bijvoorbeeld optische instrumenten, neurologie, psychologie, straling, 3D-beeldtechnieken en natuurlijk het gebruik van het oog als symbool en weergegeven op postzegels. Kortom: het verzamelen van postzegels met het oog als onderwerp is beslist een pracht keuze voor verzamelaars. (Wordt vervolgd).
ISBN 3-524-69041-6, “Das Auge als Motiv: Ladislav Berar”, Rudolf Zewell, Umschau Verlag, 1987, 172 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Te koop in onze webshop
Het oog als motief
Gerelateerde webshop producten
Front 14/18
nu voor € 24,80Jos de Mey Kunstboek
nu voor € 25,0065
van € 34,95 voor € 20,00Berlin 3D
nu voor € 20,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé