Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (70b)

20 december 2024

Ze gebruikte technieken als optische illusies, kleur, kunstlicht, enzovoort en met name het natuurfenomeen van moirépatronen om het beeldvlak te moduleren zodat het er niet langer plat uitzag. Voor die nieuwe periode een revolutionaire kunstuiting. Ze maakte ook anaglyfische schilderijen, die driedimensionaal leken wanneer ze bekeken werden door speciale 3D-brillen met verschillend gekleurde glazen.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (70b)

Een retrospectief over Margaret Benyon

Zij bouwde inmiddels aan een carrière in de holografie. Benyon kreeg veel interesse in het fenomeen van de holografie nadat ze er in 1967 een krantenartikel over had gelezen. Van 1968 tot 1971 had ze een fellowship in de beeldende kunst aan de Universiteit van Nottingham, waar ze ging experimenteren met holografie als artistiek medium. Voortbouwend op haar bestaande kennis van fotografische verwerkingstechnieken, leerde ze alles over de theorie en praktijk van holografie en het realiseren van hologrammen door wetenschappelijke verhandelingen in boeken en tijdschriftartikelen te lezen en te leren te begrijpen.

Ze kreeg na werktijd toegang tot een laboratorium op de afdeling werktuigbouwkunde van de universiteit, waar ze haar eerste hologrammen maakte. Van 1971 tot in 1973 was ze verbonden als Leverhulme Senior Art Fellow bij de afdeling Architectuur en Bouwkunde aan de Universiteit van Strathclyde in Glasgow. Gedurende deze periode had ze nog twee exposities in Nottingham en één in Edinburgh.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (70b) - 2
Deze afbeelding toont het fundamentele principe waarop holografie is gebaseerd, namelijk dat van interferentie van lichtstralen. Het werd gebruikt om het beeldvlak te moduleren om de illusie van ondiepe diepte te geven. (Een echt schilderij van Margaret Benyon, 4,5” x 6”, uit 1965).

In de periode 1968 en 1973 kreeg ze interviews in een aantal Britse televisieprogramma's en lokale en wereldwijde radioprogramma's. Haar exposities werden breed besproken in tijdschriften als Studie International, Arts Magazine, Art International, New Scientist en in de algemene pers. Haar bekendheid bracht meer en meer vragen om mee te doen aan fascinerende exposities. (Wordt vervolgd).

De publicatie “Phases - Margaret Benyon” verscheen ter gelegenheid van een gelijknamige expositie in het Museum of Holography in New York City van 11 oktober 1980 tot en met 14 januari 1981.


Gerelateerde artikelen