Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (74a)

16 april 2025

In de Franse industriestad Mulhouse vond in 1986/87 een ruim opgezette expositie plaats onder de benaming “Aux frontières du réel - holographie, art et technique”. In die expositie konden bezoekers zich laten informeren over een toen voor die tijd vrij nieuwe techniek van het realiseren van zogenoemde holografische 3D-beelden. De bezoekers maakten kennis met de magie van driedimensionale beelden in het platte vlak van een hologram.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (74a)

Aan de grenzen van de visuele werkelijkheid

Bij deze expositie verscheen een catalogus met educatieve toelichtingen op het maak- en weergaveproces van hologrammen en een aantal interessante artikelen over de werelden van holografie, het kunstzinnige gebruik en vele technologische toepassingen en er is zelfs een artikel waarin de relatie is aangegeven met het werk van M.C. Escher. Het idee om juist in Mulhouse een expositie te organiseren over het maken van hologrammen is niet toevallig. In Frankrijk concentreerde het onderzoek op het vlak van de fotonica, en meer in het bijzonder de holografie, zich hoofdzakelijk in het oosten van het land en wel in Besançon, Metz, Straatsburg en Saint-Louis.

Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (74a) - 2 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (74a) - 3 Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (74a) - 4
Het basisprincipe van het maken van een holografisch beeld en het hologram daarna verlichten met een gerichte witlichtbundel.

En het was uiteraard uit de contacten met professor Smigielski, hoofd van de afdeling optica van het Saint-Louis-instituut, dat dit idee van de expositie bezoekers het meest complete aanbod aan de toen actuele informatie over en rond holografie kon bieden. Aanvankelijk was alles een integraal onderdeel van een groter project van het Centrum voor Wetenschappelijke, Technicentrum voor Wetenschappelijke, Technische en Industriële Cultuur van Mulhouse, bedoeld om inwoners van Mulhouse alle mogelijkheden ter beschikking te stellen van wat in die tijd ‘De nieuwe beelden’ werd genoemd, evolueren en het verkrijgen van een internationale dimensie. (Wordt vervolgd).


Gerelateerde artikelen