Van een onschatbare waarde voor liefhebbers van illusies (74b)
Het verhaal van deze evolutie stelt ons in staat het vakgebied en de toepassingen van de toen gloednieuwe techniek te begrijpen. Toen Dennis Gabor zich in 1947 voorstelde een coherente referentiegolf te superponeren op de lichtgolf die door een object wordt uitgezonden creëerde hij de beeldtechniek holografie. De ‘echte’ holografie kreeg na de uitvinding van de eerste lasers (1960, Maiman) en preciezer vanaf 1965 pas een echte betekenis en ging de holografie over van theorie naar praktijk. Op het moment van de expositie amper 20 jaar geleden. Opgemerkt moet worden dat holografie de kunstenaars zeer snel interesseerde.
Aan de grenzen van de visuele werkelijkheid
In de eerste plaats door de eenvoudige monochrome weergave in drie dimensies van objecten en verwijzend naar wat we toen “lichtsculpturen” zouden kunnen noemen. In feite maakt de holografische techniek het mogelijk om dit te realiseren en een al oude, ietwat hyperrealistische droom van een perfecte weergave van de werkelijkheid te realiseren. Natuurlijk zijn geproduceerde facsimiles onberispelijk, maar de opeenstapeling ervan leidt, zoals bij bepaalde gerenommeerde exposities, zeer snel tot een visuele vermoeidheid bij de toeschouwer die we heel goed kunnen analyseren, omdat deze eenvoudigweg voortkomt uit een gebrek aan creatieve geest.
De artistieke creatie en die van het wetenschappelijk meesterschap in de holografie, brachten de organisatoren ertoe een zoektocht te lanceren naar de kunstenaar die de holografie zo beheerst dat hij er een persoonlijk expressiemiddel van kon maken, net als de kunstschilder die geconfronteerd wordt met zijn palet of de graveur die zijn instrumenten hanteert. Maar laten we een beetje teruggaan om de redenen voor deze artistieke zoektocht uit te leggen: het Mulhouse Museum voor Schone Kunsten sloot zich via de curator Monique Fuchs heel snel aan bij het initiële expositieproject, dat een dimensie kreeg voor holografie als een artistieke expressie. En in feite maakt holografie zich, afgezien van verschillende wetenschappelijke en technische toepassingen, vooral bekend bij het publiek en wordt het door hen waargenomen door middel van haar artistieke expressie. Een nieuwe kunst geboren uit de allernieuwste techniek. (Wordt vervolgd).
“aux frontières du Réel”, Jacques Stoll en Isabelle Lochet, Musée des Beaux-Arts de Mulhouse, 1986, 40 pagina’s.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde webshop producten

Hologrampostzegel Oostenrijk 1988
nu voor € 6,00
Hors Ligne Special Ferrari
nu voor € 20,00
Vlinderhologram Postzegel Polen
nu voor € 1,00
Hong Kong 10 jaar op een holografisch blokje
nu voor € 12,00
Technologische ontwikkelingen in Finland
nu voor € 4,00Top 10 populairste artikelen
- Necker Kubus Illusie
- Figuur van Thiéry
- Müller-Lyer Illusie
- Les in het construeren van visuele en optische illusies
- Maak zelf je 3D illusies
- Fenomeen van trompe-l'oeil en andere optische illusies
- Surrealisme als kunst tussen droom en werkelijkheid
- Optisch bedrog in onze visuele waarnemingen
- Op Art Museum presenteert optische illusies
- Kleurrijke prikkels van Jeroen Krabbé