Verzamelingen van vroeg-Italiaanse kunst

5 september 2016

Het is vooral de particuliere verzamelaar, die zich in de eerste helft van de 20e eeuw inzette voor het verzamelen van een grote hoeveelheid Italiaanse kunst. In de zomer van 1934 vond in het Stedelijk Museum te Amsterdam de expositie “Italiaanse Kunst in Nederlandsch Bezit” plaats. Een deel van de bezoekers maakte voor het eerst kennis met het Italiaanse cultureel erfgoed en met enige fantasie konden zij zich wanen in een met cultuurschatten gevuld Italiaans palazzo.

Verzamelingen van vroeg-Italiaanse kunst

Het Nederlandse palazzo

Nu nog wordt deze expositie beschouwd als hoogtepunt in de geschiedenis van het verzamelen van vroege Italiaanse kunst. Veel van de kunstwerken zijn later aan het nationaal kunstbezit toegevoegd en een selectie van deze kunstwerken is voor langere tijd te bewonderen in het Bonnefantenmuseum. Bij de nieuw ingerichte expositie is een uiterst plezierig kunstboekje verschenen met een beschrijving over het verzamelen van schilderijen en kunstvoorwerpen en in bijzonder over verzamelaar Otto Lanz.

De Zwitserse kunstminnaar Otto Lanz (1865-1935) werkte vele jaren in ons land en naast enthousiast verzamelaar van de kunst uit Italië was hij een beroemd arts. Zijn invloed op de getoonde verzameling is zelfs nu nog zichtbaar. De publicatie geeft een interessant beeld over hem en begeleidt de presentatie in het museum met mooie illustraties en beschrijvingen. Met de naam ‘Rijksmuseum Maastricht’ toont het Bonnefantenmuseum de vroeg-Italiaanse kunst en kunstnijverheid.

ISBN 978 90 868 9036 1, “Het Nederlandse palazzo”, Fee van ’t Veen, Nieuw Amsterdam Uitgevers, 2008, 88 pagina’s.


Gerelateerde artikelen