Vorm, kleur en illuminatie in werk van Suzan Frecon

23 februari 2014

De kunst en de werken van Suzan Frecon zijn voor de eerste maal in de vorm van een boekwerk gepubliceerd, beschreven en zichtbaar gemaakt voor een grote groep kunstliefhebbers en belangstellenden.

Vorm, kleur en illuminatie in werk van Suzan Frecon

form, color, illumination: Suzan Frecon painting

De Amerikaanse kunstenares van abstracte schilderkunst heeft duidelijk gevoel voor eenvoud, kleur en vormgevoeligheid en wordt door kunstcritici geroemd om haar filosofische benadering van vlakverdeling in haar kunstwerken. De rechte lijnen van de horizon worden gecompleteerd met de krommingen van de aarde en vormen zo meerdere geschilderde composities. Ook gebruikt zij geometrische vlakken in haar ontwerpen. De kleuren rood en bruin zijn sterk vertegenwoordigd in een reeks van schilderstukken. In haar ontwerpen kiest zij regelmatig voor gebruik van waterverf op speciaal geschept papier, dat bijzonder reageert op het water. De composities in waterverf zorgen dan voor speciale ribbels en optische effecten. Het boek bevat een overzicht van tien olieverfschilderijen en dertig aquarellen uit een periode tussen 1996 en 2007. Daarnaast geven auteurs een beeld over het leven en werk van de kunstenares en haar specifieke keuze voor het artistieke proces en materiaalkeuze. In de inleiding in het kunstboek wordt het werk op een specifieke wijze vergeleken met delen uit het werk van Joseph Beuys, Helmut Federle en Kazimir Malevich. In 2008 exposeerde zij in Zwitserland in het bekende Kunstmuseum Bern.

ISBN 978-0-300-12552-8, “form, color, illumination: Suzan Frecon painting”, Josef Helfenstein en Matthias Frehner, Yale University Press, 2008, 112 pagina’s.


Gerelateerde artikelen