Waarheden en onwaarheden zetten kijkers voor het blok (2)

24 februari 2024

Er wordt vaak een bepaalde verwaandheid geuit, in de geest van ‘dat weet ik wel’, om een antwoord te geven waar het echte antwoord onbekend is, of om een eenvoudig handig antwoord te geven op een complexe situatie. “In een Victoriaans Engels etiquetteboek staat dat een boek van een mannelijke auteur op een boekenplank nooit naast een boek van een vrouwelijke auteur mag worden geplaatst. De uitzondering was er toen de auteurs met elkaar waren getrouwd.”

Waarheden en onwaarheden zetten kijkers voor het blok (2)

Conceits - cognition and perception

Nog zo’n merkwaardige ‘waarheid’, die de auteur bespreekt in zijn boek: “De zon komt 's morgens op en gaat ’s avonds onder. (De zon komt niet op en onder. Dit is een visuele illusie die wordt veroorzaakt door de positie van de mens op het oppervlak van een roterende aarde). Zijn studie heeft meer van deze verwarrende opmerkingen en waarheden opgeleverd. Het zet je aan het nadenken!

Waarheden en onwaarheden zetten kijkers voor het blok (2) - 2 Waarheden en onwaarheden zetten kijkers voor het blok (2) - 3 Waarheden en onwaarheden zetten kijkers voor het blok (2) - 4
Afb. 1 en 2: Ook over fenomenen als lichtbreking, lichtreflecties en beeldbewegingseffecten schreef de auteur boeiende verhandelingen om over na te denken. Afb. 3: Een mooi ontwerp voor een postzegel en voor de liefhebbers van visuele en optische illusies en hoe gekleurde vlakjes een diepte-effect kunnen geven.

De speelse en tegelijkertijd educatieve inhoud van dit boek is verdeeld in 31 hoofdstukken, met titels als “nuttige denkbeelden en ervaringen; menselijke prestaties; beperkingen van kunst; de onmogelijkheden om poëzie te vertalen; kunstwerken ‘authentiek’ presenteren; visuele illusies: introductie, normale alledaagse waarnemingen, wat je ziet is anders dan waar je naar kijkt, nacht- versus dagwaarnemingen, luchtspiegelingen, illusie van diepte. Een leuke en inspirerende publicatie.

ISBN 978-0-557-95021-8, “Conceits - cognition and perception”, David Rudd Cycleback, Hamerweit Books, BoD, 216 pagina’s.