Wat we echt zien blijft in het algemeen een raadsel

9 december 2024

Natuurlijk gaan we de straat niet op om telkens te denken dat we visueel niet kunnen vertrouwen op het waarnemen door onze ogen. In de praktijk moeten we toch oppassen voor optisch bedrog. Een fenomeen dat zomaar kan optreden of al aanwezig is in onze visuele omgeving. Met de expositie “Vertigo. Op Art and a history of deception 1520 to 1970” brachten de bedenkers ervan een reeks actieve en passieve feiten en gebeurtenissen aan de hand van kunstwerken, objecten, manipulaties, scènes, foto’s en tekeningen in beeld in de museumruimten in Wenen en Stuttgart.

Wat we echt zien blijft in het algemeen een raadsel

Vertigo. Op art and a history of deception

“Op Art: Beelden die het oog aanvallen” - zo omschreef auteur Jon Borgzinner in 1964 in Time Magazine de nieuwe kunststroming, die zich sinds het midden van de jaren vijftig als Europese beweging in verschillende landen ontwikkelde. Geometrische, vibrerende patronen, spiralen, optische kanteleffecten en vervormde rasters of rasters die in moirés zijn geplaatst, zijn enkele middelen die deze kunstvorm gebruikt in beelden, objecten, films en in ervaringsruimten. Als ruimteverruimend medium verschijnt licht in een grote verscheidenheid aan vormen.

De werken van Op Art streven naar een totale fysieke ervaring die een punt van zintuiglijke, duizelingwekkende overbelasting kan bereiken. De titel “Vertigo”, ontleend aan de beroemde film van Alfred Hitchcock uit 1958, verwijst naar dit aspect. De expositie was de eerste waarin Op Art werd gerelateerd aan kunstwerken uit de 16e tot en met de 20e eeuw, waarin vergelijkbare methoden van zintuiglijke manipulatie een rol spelen. Beide exposities zijn helaas beëindigd, maar OF beschikt nog over enkele Duitstalige exemplaren van deze prachtige en unieke catalogus. Stuur ons een e-mailbericht bij interesse in een aankoop.

Wat we echt zien blijft in het algemeen een raadsel - 2 Wat we echt zien blijft in het algemeen een raadsel - 3

ISBN 978-3-96098-608-9, “Vertigo. Op art and a history of deception”, Eva Badura-Triska en Markus Wörgötter, Verlag der Buchhandlung Walther König, 2019, 208 pagina’s.


Gerelateerde artikelen